KETAGIHAN TEKNOLOGI/ TECH ADDICTION; 4 tips untuk mengurangkan ketagihan teknologi

 Image result for technology addiction
 Lifestyle yang tidak bersenam dan bergerak (duduk terlalu lama, potato couch dan macam-macam lagi) memberi kesan buruk pada kesihatan.

Image result for technology addiction

Kajian menyatakan sekurang-kurangya 64% manusia melihat  skrin selama 4jam sehari. Seperti mana menonton TV terlalu lama dikaitkan dengana peningkatan obesiti dan diabetes, lifestyle yang kurang bergerak dan bersenam ini memberi kesan lebih buruk pada kesihatan.



Image result for technology addiction

1. Pilih aktiviti luar 
apabila di rumah, buat rule yang anda tidak boleh online pada petang hari, so boleh buat aktiviti berjalan di taman, berbasikal, berrenang dan aktiviti fisikal sekurang-kurangnya 1 jam sebelum aanda boleh melihat phone/tablet kembali.
 Image result for physical activity
2. Limit. kurangkan penggunaan media sosial
social network telah mentransformasi pengunaan computer dan telefon pintar bagi setiap peringkat umur. Samada facebook, ig, twitter, kurangkan masa yang diluang untuk media sosial. Elak browse tidak berfaedah dan tetapkan apa yang perlu shj: holiday package atau news today. Then, log off.

3. Masa membaca buku 
Challenge: cuba membaca sekurang-kuranya 30 muka surat buku atau majalah  sebelum anda melihat smartphone/tablet. pilih bahan bacaan yang bagus untuk anda.
 Image result for reading book
4. Cipta aktiviti atau Projek untuk diri sendiri.
List kan projek 1 jam yang boleh dilakukan setiap petang. seperti organising dapur, menjahit, bersihkan kereta. cuba lakukan satu pada setiap hari.
 

Aishah Jalani 019-3643991 Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

No comments:

Powered by Blogger.