Rambut Gugur dan gugur lagi? Punca rambut gugur dan solusi

 Stress tak bila bangun tidur tengok rambut banyak di bantal? Bila mandi banyak pula rambut jatuh masa mandi? Sikat rambut pula pernuh dengan rambut yang gugur. Keliru pula rambut gugur ke rambut putus ni? Nak botak ke aku ni?

* rambut pasti akan gugur setiap hari. Tapi, kita perlu alert semakin banyakkah rambut yang gugur tu.. 


https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTRq5NLZFeRFPkBhs9U28xjSiM0M7g4lX2CZ7GehkO-ddhsNgRL


Antara sebab-sebab keguguran rambut:

1. Pengaruh Pengambilan Makanan
Pengambilan pemakanan yang tidak memenuhi standard juga menjadi punca rambut gugur dan tipis. Apabila anda sedang menjalankan program diet, maka jangan sampai ia menyebabkan keguguran rambut. Tetaplah pengambilan makanan tinggi gizi seperti zink yang dapat menguatkan akar rambut. Tak cukup gizi kata orang.

2. Kesan Kemoterapi
Terapi kemo biasa ditujukan untuk pesakit kanser. Ada kesan mengerikan dari kemoterapi iaitu rambut mudah gugur dan bahkan hingga mengalami keguguran. Sesungguhnya kesan daripada kemoterapi ini tidak hanya memberi kesan pada rambut di kulit kepala, tetapi juga pada wajah dan tubuh. Rambut baru akan tumbuh setelah beberapa bulan berhenti menjalani kemoterapi.

3. Kesan Ubat-ubatan
Ubat yang anda ambil juga mampu memberi kesan terhadap kesihatan rambut. Macam ubat tersebut sebagai contoh ubat yang memberi reaksi positif terhadap jerawat, kemurungan, serta rasa sakit, akan tetapi tidak positif untuk rambut dan kulit kepala. 

4. Tekanan dan stress
Tekanan psikologi boleh menyebabkan tekanan dan kemurungan. Pada keadaan seperti ini biasanya pesakit akan mengalami penipisan rambut kepala tetapi tidak sampai menyebabkan keguguran. Elakkan tekanan psikologi dan fizikal dengan terus berfikir positif.

5. Selalu menarik rambut
Ada wanita mempunyai sikap menarik rambut sekuat hati ketika ingin mengikat rambut dan sebagainya.  Sikap sebegini boleh memberi kesan yang tidak baik pada akar rambut anda di mana ia akan jadi lemah dan senang untuk tercabut. Akibatnya, rambut anda akan gugur.

6. Perubahan hormon
Adapun punca masalah rambut gugur yang pasti dialami banyak perempuan adalah ketika selepas menjalani proses bersalin. Biasanya rambut akan mengalami keguguran yang teruk pada masa enam bulan pertama selepas melahirkan anak. Masalah ini akan beransur pulih apabila kadar estrogen di dalam tubuhnya menjadi normal.


7. Kulit Kepala Tidak Sihat
Jarang sekali yang perhatian terhadap kesihatan kulit kepala. Kebiasaan pengabaian terhadap kesihatan ini boleh membuat kulit kepala menjadi tidak sihat. Pada kulit kepala yang kotor dan tidak sihat, maka boleh dengan mudah dijangkitkan oleh kuman. Kuman ini boleh juga hadir ketika kulit kepala dalam keadaan panas dan lembab, seperti ketika memakai topi atau menutup rambut. Oleh kerana itu, selepas memakai topi dalam waktu yang cukup lama, jangan lupa untuk mencuci rambut.

8. Keturunan (Genetik)
Penyakit boleh diturunkan dari orang tua. Cuba periksa dan tanya sama bapak dan ibu Anda adakah kerap mengalami masalah rambut gugur. Bila jawapannya betul, maka boleh jadi masalah tersebut dapat Anda peroleh juga. Untuk mengatasi keguguran rambut akibat faktor keturunan, Anda hanya perlu lebih fokus menjalani pola hidup sihat dan mencukupi pemakanan harian.

9. Radikal Bebas
Punca rambut gugur terakhir yang perlu Anda ketahui adalah radikal bebas. Radikal bebas merupakan bahan toksik yang menyebabkan terjadinya penuaan awal. Biasanya radikal bebas dihadirkan oleh pencemaran kenderaan dan asap-asap beracun. Radikal bebas juga memberi kesan terhadap kulit kepala, dan selanjutnya membuat rambut menjadi gugur.


10. Penggunaan bahan kimia yang berlebihan. 
Bagi mereka yang suka mewarnakan rambutnya dan suka menggunakan bahan kimia untuk meluruskan rambut mereka. Penggunaan bahan kimia akan merosakkan rambut sehingga ke akarnya. Kesannya, rambut mudah gugur terjadi.



Bagaimana nak atasi masalah keguguran rambut ni? 
Mudah saja, Kawal pemakanan dan nutrisi yang masuk dalam badan. Confirm rambut ikal mayang anda makin cantik dan tak gugur lagi. 
 Jangan Lupa Supplement Shaklee.
 Image result for shaklee zinc complex malaysia  Image result for shaklee esp malaysia  Image result for shaklee b complex malaysia
www.wasap.my/60193643991

Aishah Jalani 019-3643991

 Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

No comments:

Powered by Blogger.